2018-05-30 10:52 Pressmeddelande

HÄR ÄR VINNARNA AV UNGT KURAGE 2018!

Ett collage av bilder på de fem vinnarna. Bild på Ungt Kurage vinnarna 2018.

Årets vinnare av Raoul Wallenberg Academys ungdomspris Ungt Kurage är nu utsedda! Utmärkelsen Ungt Kurage syftar till att uppmärksamma unga som med små resurser gjort medmänsklig skillnad och visat prov på civilkurage och engagemang. Vinnarna får utöver utmärkelsen göra en gemensam resa i Raoul Wallenbergs anda. Prisceremonin sker på Raoul Wallenbergs dag, Sveriges nationella dag för civilkurage och medmänsklighet, den 27:e augusti och kommer att delas ut av de två nya jurymedlemmarna Kristina "Keyyo" Petrushina och Oscar Zia.

Årets fem vinnare har utsetts bland över 250 förslag från allmänheten som inkommit till juryn, och vinnarna har uppmärksammats för att de har agerat med mod, empati, handlingskraft och kreativitet i sin vardag, för ett medmänskligare samhälle.

ÅRETS PRISTAGARE OCH MOTIVERINGAR
Ali Zardadi från Stockholm kämpar hårt för att göra folk uppmärksamma på hur det är att vara en ensamkommande ung flykting från Afghanistan i dagens Sverige. Med sin bok "Ängeln och sparven" reser Ali runt i Sverige och berättar om längtan, om saknad, om drömmar, och om den långa resan till Sverige.

Minna Höggren från Malmö startade 2016 den projektbaserade feministiska ungdomsgruppen Femfight. Minna drog i gång kampanjen #mfmottafs tillsammans med Femfight, under Malmöfestivalen som en motreaktion mot sexuella övergrepp.

Nike Lindström från Stockholm hjälpte en 10 årig flicka när hon blev utsatt för rasistiskt våld och trakasserier av ett gäng killar. Nike tar alla tillfällen hon har att stå upp för människors lika värde, för jämställdhet och mot rasism.

Tilde Bergh från Linköping räddade livet på en man som fick en massiv hjärtinfarkt på bussen på väg hem. Tilde såg att allt inte stod rätt till och kastade sig ur sin rullstol för att påbörja HLR (hjärt-lungräddning) för att rädda hans liv.

Zahra Samadi från Stenungsund har varit med och startat Sittstrejken i Göteborg. Zahra leder ett demonstrationståg varje fredag till Migrationsverket. Förutom sitt engagemang för att stoppa utvisningarna är hon ordförande i Ensamkommandes förbund i Stenungsund där hon arbetar för möten över kulturgränser.

OM PRISET:
Ungt Kurage vill lyfta unga som vågar höja rösten, sträcka ut en hand eller agera i tysthet. Vinnarna får utöver utmärkelsen göra en gemensam resa i Raoul Wallenbergs anda. Prisutdelning sker på Raoul Wallenbergs dag, den 27 augusti, på Hotell Rival i Stockholm. Läs mer om priset, vinnarna och juryn på: www.raoulwallenberg.se/ungtkurage.

Priset delas ut av Raoul Wallenberg Academy, en insamlingsstiftelse som startades 2001 av bland andra Nina Lagergren, Raoul Wallenbergs syster. Raoul Wallenberg Academy arbetar för att skapa en medmänskligare värld genom att ta fram medmänskliga föredömen, erbjuda utbildningar, verktyg och långsiktiga skolprojekt. Raoul Wallenberg Academy vill se fler Raoul Wallenberg även idag. Läs mer på: www.raoulwallenberg.se

KONTAKT
Martina Högberg, kommunikationsansvarig, 070-729 91 31, martina.hogberg@rwa.se, Rebecka Steinhoff, projektledare, 070-421 07 87, rebecka.steinhoff@rwa.se

Om Raoul Wallenberg

Raoul Wallenberg Academy agerar i Raoul Wallenbergs anda genom att stödja unga att hitta modet att göra skillnad. Det gör vi genom att erbjuda verktyg, utbildningar och långsiktiga skolprojekt. Raoul Wallenberg Academy (RWA) grundades år 2001 av bland andra Raoul Wallenbergs syster Nina Lagergren och fram till hösten 2012 drevs RWA på ideell basis. Varje år deltar över 8 000 ungdomar aktivt i våra projekt och ledar- skapsutbildningar, spridd över cirka 100 skolor i hela Sverige. Genom Raoul Wallenbergs dag den 27 augusti når vi mångdubbelt fler.

Kommunikatör
Martina Högberg